A coaching folyamatának talán azok a leghatásosabb pillanatai, amikor egy –egy mélyreható kérdés a megfelelő időben hangzik el. Egy jó kérdés a jó pillanatban nagyobb motivációt és lendületet adhat, mint egy polcnyi inspiráló könyv, vagy számos készségfejlesztő tréning. Segítségével eredményesebben rávehetjük kliensünket arra, hogy egy komolyabb kommunikációs kalandot vállaljon velünk, és ezáltal őszintébb legyen önmagával is.

Íme, 10 nagyszerű nyitott kérdés, amely messzire vezethet, és amelynek jó hasznát vehetjük a coaching során, vagy akár feltehetjük magunknak is, ha elakadunk:

1. Pontosan, mi az, amit akarsz?

2. Mi az, ami visszatart, hogy megtedd?

3. Mi lesz az ára annak, ha mindez továbbra is visszatart?

4. Mit nyersz azzal, ha végül eléred, amit akarsz?

5. Mit kell a gondolkodásodban ehhez megváltoztatni?

6. Milyen új szokásokat alakítasz ki, hogy erősítsd ezt az új gondolkodásmódot?

7. Melyik a legjelentősebb lépés, amelyet a változás érdekében most meg tudsz tenni?

8. Milyen egyéb, már most is belátható lépések következnek majd ebből?

9. Kiknek a segítségére számíthatsz a környezetedben, hogy végigvidd a folyamatot?

10. Mi lenne a legmegfelelőbb támogatás ahhoz, hogy elérd, amit akarsz?

Egy-egy ilyen kérdés akkor a leghatásosabb, ha sem a kérdező, sem a célszemély nem tudja még a választ. Ha új információkat felfedő kérdéseket tudunk feltenni, gyorsabban érünk el változást és átalakulást. Kreatív gondolkodásra ösztönzünk velük, és sokkal mélyebb információkat hozhatunk a felszínre. Fontos, hogy az összes ilyen kérdés őszinte kíváncsiságból származzon, legyen közvetlen, egyszerű és nyitott.

Még ütősebbé tehetjük a feltett kérdést, és áshatunk még mélyebbre a válaszokért, mert az első kérdés gyakran még csak a felszínt karcolja, különösen akkor, ha kliensben még erős az ellenállás. Ha igazán ki akarjuk használni a kérdés nyomán megnyíló utat és lehetőséget a coaching megfelelő pillanatában, vigyük el a kérdést a lehetséges legmesszebb mutató következtetésig.
Egy egyszerű kiegészítés is képes elmélyíteni kérdésünket és még több lényegi információt, sokszor többletérzelmet hoz elő a kliensből. Ez pedig a 11. kérdés, mely így hangzik:

11. És még mi mást? És még?

Íme, néhány példa:
Mi az, amit akarsz? És még mi mást? És még?
Mi az ami, visszatart, hogy megtedd? És még? Van esetleg itt még valami?
Mi lesz az ára annak, ha mindez továbbra is visszatart? És még mi?

A legértékesebb kincsek, mindig alaposan el vannak ásva, nem csoda, hisz a legtöbb esetben a fájdalom, a félelem, vagy épp a szégyen érzése kapcsolódik hozzá.
Megéri kipróbálni ezeket a kérdéseket, és adott esetben még tovább menni egy – két kiegészítéssel.

Kíváncsiak vagyunk a te saját kérdéseidre, neked mi segített felszínre hozni az igazán értékes tartalmat?