Ha nehezen tudod elképzelni, hogy a provokáció megoldás lehet a régi becsípődésekre, elakadásokra, patt helyzetekre, akkor cikkünkből megtudhatod, hogy  szeretetteljes, humoros formája milyen elementáris erővel képes kimozdítani. 

A konstruktív provokatív stílus nem más, mint az ügyfél önsértő, fejlődést akadályozó viselkedésének vagy Hiedelem rendszerének Szeretetteljes Karikírozása. HiSzeK – ami a módszer lényegének rövidítése – a provokatív coach (terapeuta, tanácsadó) hozzáállását is kifejezi: hiszek az ügyfél fejlődési képességében, hogy önmagáért felelősséget vállalva meg tudja oldani az elakadását, és hogy rendelkezik megfelelő erőforrással a problémájának megoldásához.

Ebben a módszerben a humorral és abszurditásokkal dolgozunk.  Ugyanis a humor oldja a feszültséget, a hátráltató viselkedés, hihedelem karikírozása, valamint a túlzó, abszurd állítások kimozdítják az ügyfelet az önsértő, ellenálló gondolkodási sémájából, és az érzelmi beragadottságból.  És tesszük mindezt úgy, hogy szívből jövő a meggyőződésünk, az ügyfél nagyon is OK. és képes a saját elakadását megoldani. Fontos az a hozzáállás, hogy a másik a hibájával, képtelenségével együtt szerethető. És ekkor fog az sikerülni, ami a szeretetteljes, humoros provokáció célja: “kiugrasztani a nyulat a bokorból” vagy “felkavarni az álló vizet”. Ha valaki azt hinné, hogy már megint egy újabb módszer, ami segítő szakmájúaknak van (pszichológusoknak, coachoknak, tanácsadóknak stb.), akkor az a jó hírünk, hogy ezt bárki  megtanulhatja! Így a provokatív stílus szinte minden formájú kommunikációban, konzultációban (coaching, terápia, vezetői megbeszélés, teljesítményértékelés) de a hétköznapokban előforduló nehéz helyzetekben is beépíthető.

És elegendő viccesnek, humorosnak lenni?

Nem, itt nem csupán arról van szó, hogy elegendő humorosnak lenni! A módszertan tanulásakor rálátunk arra, milyen is a humorunk, milyen “rugóra jár” az agyunk és a nyelvünk. De ez arról is szól, hogy mi az, amit észlelünk a világból, mit merünk észre venni, és kimondani, és melyek azok a belső “szűrők”, amik gátolnak abban, hogy (tipikusan mit illik vagy nem illik csinálni és mondani) őszintén kimondjuk azt, ami van. 

5 ok arra, amiért érdemes provokatív stílust tanulni 

  1. Reménytelennek tűnő helyzetekben is találsz hatékony megoldásokat.
  2. Megrögzött viselkedésből, gondolkodási sémából kizökkented, és a rugalmasság felé segíted a másikat.
  3. Eszközöket kapsz ahhoz, hogy mások ellenállását, ellenkezését, együttműködéssé fordítsd át.
  4. Megtanulod, hogyan lehet lassan haladó folyamatokat felgyorsítani, és tartós eredményt elérni.
  5. Felszabadulttá válsz, és ezáltal kreativ erődet tudod alkalmazni, miközben jókat nevetsz ügyfeleddel.

A módszer atyja, F. Farrelly 17 évig dolgozott egy pszichiátriai zárt osztályon Mandotaban Carl Rogers mellett,  és egy-egy ülésen patthelyzetbe kerülve jött rá arra, mi az, ami kimozdítja a súlyos állapotban lévő betegeket  is stagnáló állapotukból. E tapasztalatokra építve dolgozta ki a provokatív módszert.

Mi a paradigmaváltás a provokatív megközelítésben? 

Ennél a módszernél főleg kijelentéseket használunk, és nem kérdéseket, mint ahogy sok coaching irányzatban.  A kérdések nem mindig elég hatékonyak, mert néha túl óvatoskodóak, és így érzelmileg kevésbé érintik meg az ügyfelet.  A provokatív coachingban ritkán kérdezünk, tehát az üléseken zömében a kijelentéseinkkel dolgozunk. Az ügyfél fejlődését akadályozó viselkedéséről, gondolkodásáról, világfelfogásáról, fantáziálásáról teszünk állításokat. Azok az állítások, amelyek érzelmileg kimozdítják a komfortzónából, azaz “felkavarják az állóvizet”,  indítják be a változtatást, és így a fejlődést. 

A felkavart állóvíz idővel leülepszik, minden megtalálja a maga helyét, csak most épp egy picit másképp: egyes dolgok máshová kerülnek, másokat az áramlás elsodor. Ugyanígy szortíroz az ügyfél elméje is, van, ami marad az eddigi helyén, van, ami új megvilágításba kerül, és van, ami nem fog többé hiányozni. A lényeg, hogy az ügyfél elinduljon, és az önszabotáló viselkedését hátrahagyva megoldást találjon a problémájára. 

Jelentkezem a képzésre!