A coachinghoz szükséges társas kompetenciák

 

Önészlelés és mások észlelése

A társas észlelés kétirányú:

1. Hogyan élek meg egy szituációt?
2. Hogyan észlelem a többieket, mi az, amit meglátok, és hol vannak a vakfoltjaim?

A coach-val, illetve a tanácsadóval szembeni egyik alapvető elvárás, hogy lehetőség szerint világosan lássa a saját észlelési és (viszont-) áttételi mintázatait. A résztvevők ezen képességei a tréning- és szupervíziós csoportokban a saját- és mások perspektíváinak ismételt és szisztematikus összevetése által alakulhat ki. Az így keletkező kép nem lesz igaz és objektív kép, de minden esetre kevésbé lesz korlátolt és behatárolt, és ez új lehetőségekhez vezethet.

Ez a két képesség közvetlenül nem megfigyelhető, hanem csak az önmagunkról, illetve másokról szóló beszámolóinkon mérhető le.

Verbális és nem verbális kifejezőkészség és spontaneitás

Észleléseinkről tudomással bírni egy dolog, és azokat közölni egy másik dolog. A visszajelzések javítják azt a képességünket, hogy nyelvileg közöljük észleléseinket. A jó visszajelzésnek nyelvileg korrektnek és érthetőnek kell lennie. A képek és a metaforák gyarapítják a nyelvi kifejezés eszköztárát.

A spontaneitást azonban soha nem szabad alárendelni az adekvát kifejezés iránti igénynek. Amennyiben minden észlelésemet alaposan mérlegelném, mielőtt kifejezem, folyton lekésném azt a helyzetet, amelyre az észlelésem vonatkozik. A késlekedés a visszajelzésnek ezt a központi jelentőségű érzelmi aspektusát lassanként háttérbe szorítja és néha egészen el is feledteti. Ezért inkább arra kell törekednünk, hogy a saját érzelmi reakciónkat ne álcázzuk feedbacknek, hanem azt őszintén fejezzük ki.

Szerep-flexibilitás

A csoportban történő önmegtapasztalás azt jelenti, hogy olyan oldalaimat ismerhetem meg, amelyek eddig rejtve voltak előttem és így nem álltak rendelkezésemre a kapcsolatok és helyzetek alakítása során. A T-csoport alkalmas hely ennek a sokszínűségnek a gyarapítására.

Érzelmi stabilitás és terhelhetőség

Az érzelmi terhelhetőség azt jelenti, hogy képesek vagyunk a saját és mások érzelmeinek átélésére és elviselésére. Itt nem arról van szó, hogy mindig és minden szituációban megőrizzük a hidegvérünket, hanem annak megtapasztalásáról, hogy képesek vagyunk egyénileg, vagy csoportként alámerülni intenzív érzelmekbe és éppígy felszínre kerülni belőlük. Egy személyes, vagy csoportos konfliktus kihordása és az ehhez esetlegesen hozzátartozó katarzis igazi minőségi ugrásokat tesz lehetővé mind az egyén, mind pedig a csoport számára a tanulási folyamatban.

Snír Péter

Végzettsége szerint teológus és szociális munkás. Filozófiai és teológiai tanulmányainak egy részét ösztöndíjasként egy amerikai egyetem osztrák kampuszán végezte. Tanulmányai után értékesítőként, területi képviselőként, kiemelt ügyfélmenedzserként, valamint kereskedelmi vezetőként dolgozott kkv szektorban és multinacionális vállaltoknál.  Munkája mellett képzettséget és saját élményű tapasztalatot szerzett az alkalmazott pszichológia és tanácsadás különböző területein (pszichodráma, pszichoanalízis, kognitív és viselkedés terápia, csoportdinamikai tréningmódszer, provokatív terápia, szupervízió, coaching).

Felnőttképzőként és tanácsadóként a csoportdinamikai tréningmódszer, valamint a provokatív coaching meghonosítója, a csoport- és teamdinamika szakembere. Rögtönzések Színháza a Lakmusz Társulat improvizációs színésze volt több éven át. Angolul, németül, szlovákul folyékonyan beszél.

Főbb kompetencia területei: - szervezetfejlesztési folyamatok tervezése és kivitelezése; - csoportdinamikai tréningek tartása; - vezetői hatékonyság fejlesztése; - executive és business coaching; - hatékony együttműködés a vezetői teamekben; - teamek együttműködése, rejtett konfliktusok feloldása; - team és csoport coaching; - szupervizió coach-ok, trénerek számára; - konfliktuskezelés; - szociális és érzelmi intelligencia fejlesztése; - interkulturális együttműködés és konfliktuskezelés; - önismereti csoportok vezetése;

Munkamódszerében szívesen alkalmazza a pszichodráma, a csoportdinamika, rendszerszemlélet, provokáció és humor, valamint az improvizációs színházi ismereteit.

Önéletrajza itt olvasható

Publikációk:

  • Kórházi lelkigondozás, Studia Wesprimiensia, Veszprém, 1999
  • Az edző a pályán játszik??! - Coaching, Snír Péter - Szabó Emese, TudásHáza Képző Centrum Kft., Eurotraining füzetek, Budapest, 2006
  • Intervenciós technikák a coachingban: a konfrontáció műveszete és a csend, HR Portál, 2010, Tovább a cikkhez
  • Csoportdinamika: a személyes felelősség előmozdítása és az egyének kölcsönhatása, Szervezetfejlesztők Magyarországi Társaságának XVIII. Konferencia Kiadványa, 2011, Tovább a cikkhez
  • 7 szempont, ami segít a coach képzés kiválasztásában, Snír Péter - Wiesner Edina, HR Portál, 2012, Tovább a cikkhez
  • Amikor a visszajelzések hatására változunk - egy provokatív tréning, HR Portál 2012, Tovább a cikkhez
 

Wiesner Edina

Pedagógia szakos tanárként végzett. Munkatapasztalatának jelentős részét az üzleti és a közszférában szerezte, többek között nemzetközi projektekben és munkacsoportokban. Részt vett egy nyelviskola alapításban és vezetésében, valamint egy magánegyetem vezetésében is dolgozott. Képzett természetgyógyász, reflexológus. Németül és angolul folyékonyan beszél.

Főbb kompetencia területei: - a vezető személyes hatékonyságának fejlesztése; a legjobb döntés megtalálásának támogatása. -  hatékony kommunikáció a projekt csapatokban; - stressz- és feszültségkezelés módszerei egyének és csoportok számára; - konfliktus feloldása és pozitívvá formálása két ember vagy csoportok között; - kreatív viselkedés és gondolkodás útjai; - vezetői coaching; - team és csoport coaching;

Munkamódszerében szívesen alkalmazza az NLP, a csoportdinamikai, valamint természetgyógyászi ismeretét.

Önéletrajza itt olvasható

Snír Péter

Végzettsége szerint teológus és szociális munkás. Filozófiai és teológiai tanulmányainak egy részét ösztöndíjasként egy amerikai egyetem osztrák kampuszán végezte. Tanulmányai után értékesítőként, területi képviselőként, kiemelt ügyfélmenedzserként, valamint kereskedelmi vezetőként dolgozott kkv szektorban és multinacionális vállaltoknál.  Munkája mellett képzettséget és saját élményű tapasztalatot szerzett az alkalmazott pszichológia és tanácsadás különböző területein (pszichodráma, pszichoanalízis, kognitív és viselkedés terápia, csoportdinamikai tréningmódszer, provokatív terápia, szupervízió, coaching).

Felnőttképzőként és tanácsadóként a csoportdinamikai tréningmódszer, valamint a provokatív coaching meghonosítója, a csoport- és teamdinamika szakembere. Rögtönzések Színháza a Lakmusz Társulat improvizációs színésze volt több éven át. Angolul, németül, szlovákul folyékonyan beszél.

Főbb kompetencia területei: - szervezetfejlesztési folyamatok tervezése és kivitelezése; - csoportdinamikai tréningek tartása; - vezetői hatékonyság fejlesztése; - executive és business coaching; - hatékony együttműködés a vezetői teamekben; - teamek együttműködése, rejtett konfliktusok feloldása; - team és csoport coaching; - szupervizió coach-ok, trénerek számára; - konfliktuskezelés; - szociális és érzelmi intelligencia fejlesztése; - interkulturális együttműködés és konfliktuskezelés; - önismereti csoportok vezetése;

Munkamódszerében szívesen alkalmazza a pszichodráma, a csoportdinamika, rendszerszemlélet, provokáció és humor, valamint az improvizációs színházi ismereteit.

Önéletrajza itt olvasható

Publikációk:

  • Kórházi lelkigondozás, Studia Wesprimiensia, Veszprém, 1999
  • Az edző a pályán játszik??! - Coaching, Snír Péter - Szabó Emese, TudásHáza Képző Centrum Kft., Eurotraining füzetek, Budapest, 2006
  • Intervenciós technikák a coachingban: a konfrontáció műveszete és a csend, HR Portál, 2010, Tovább a cikkhez
  • Csoportdinamika: a személyes felelősség előmozdítása és az egyének kölcsönhatása, Szervezetfejlesztők Magyarországi Társaságának XVIII. Konferencia Kiadványa, 2011, Tovább a cikkhez
  • 7 szempont, ami segít a coach képzés kiválasztásában, Snír Péter - Wiesner Edina, HR Portál, 2012, Tovább a cikkhez
  • Amikor a visszajelzések hatására változunk - egy provokatív tréning, HR Portál 2012, Tovább a cikkhez
 

Wiesner Edina

Pedagógia szakos tanárként végzett. Munkatapasztalatának jelentős részét az üzleti és a közszférában szerezte, többek között nemzetközi projektekben és munkacsoportokban. Részt vett egy nyelviskola alapításban és vezetésében, valamint egy magánegyetem vezetésében is dolgozott. Képzett természetgyógyász, reflexológus. Németül és angolul folyékonyan beszél.

Főbb kompetencia területei: - a vezető személyes hatékonyságának fejlesztése; a legjobb döntés megtalálásának támogatása. -  hatékony kommunikáció a projekt csapatokban; - stressz- és feszültségkezelés módszerei egyének és csoportok számára; - konfliktus feloldása és pozitívvá formálása két ember vagy csoportok között; - kreatív viselkedés és gondolkodás útjai; - vezetői coaching; - team és csoport coaching;

Munkamódszerében szívesen alkalmazza az NLP, a csoportdinamikai, valamint természetgyógyászi ismeretét.

Önéletrajza itt olvasható

Jelentkezés

A *-gal jelölt mezők kötelezők.